Total Pageviews

Saturday, January 28, 2012

Υπέρ κομμωτηρίου απολογία


Πρόσφατα,επισκέφθηκα το ΕΤΑΑ (πρώην ΤΣΑΥ) για θεώρηση βιβλιαρίων.Στη διάρκεια της 3ωρης αναμονής (για την οποία φυσικά,καμία ευθύνη δεν έχουν οι ευγενέστατοι πραγματικά υπάλληλοι της υπηρεσίας),συνομιλούσα με γνωστό μου φαρμακοποιό.

-Τί κάνεις με τον ΕΟΠΥΥ?

-Δέχομαι στο ιατρείο,μέχρι 200 ασφαλισμένους το μήνα!

-Με αμοιβή 10 ευρώ τον καθένα μεικτά,δηλαδή 8 ευρώ καθαρά?

-Ακριβώς!

-Χα,χα,άκου να δεις,ο Βουδούρης έλεγε πως "δεν μπορεί να δίνουμε στο γιατρό λιγότερα απ'ότι στην κομμώτρια,αλλά τί να κάνουμε"?

Η αποστροφή αυτή με προβλημάτισε και άρχισα να συλλογίζομαι.Σύντομα κατέληξα στο συμπέρασμα πως είναι εντελώς άδικη και θα εξηγήσω παρακάτω γιατί:

α)Το κομμωτήριο,σε αντίθεση με το ιατρείο,είναι αμιγώς ιδιωτική επιχείρηση.Δεν προσδοκά επιδότηση από κανέναν κρατικό φορέα (ΙΚΑ,ΤΕΒΕ,ΝΑΤ,ΕΟΠΥΥ,ΤΑΥΤΕΚΩ,ΟΠΑΔ,ΤΥΔΚΥ,ΤΑΠΟΤΕκλπ) αλλά λειτουργεί αμοιβόμενο αποκλειστικά από τους ιδιώτες που το επισκέπτονται.Το θεωρώ απείρως εντιμότερη πρακτική,ειδικά όταν όλοι γνωρίζουμε με ποιού είδους άθλιες πελατειακές διαδικασίες συμβάλλονταν ως τώρα οι ιδιώτες ιατροί (εμού συμπεριλαμβανομένου) με τα διάφορα κρατικά ταμεία...

β)Η αντίληψη πως "ο ιατρός πρέπει να αμοίβεται καλύτερα από την κομμώτρια",αποτελεί αυθαίρετο αφορισμό,εδραζόμενο σε μια αριστοκρατική θεώρηση της κοινωνίας.Η αντίληψη αυτή,πέραν του ό'τι περιφρονεί το επάγγελμα του κομμωτή (με ποιό σκεπτικό άραγε?),είναι και κατεξοχήν αντι-δημοκρατική,αφού παρακάμπτει τη γνώμη της αγοράς (δηλαδή την προτίμηση των πολιτών) και προτάσσει ένα αόριστο αριστοκρατικό ιδεώδες περί "ιατρικού μεγαλείου" πλήρως αναντίστοιχο με τη σημερινή πραγματικότητα.

γ)Λόγω φθίνοντος τριχωτού κεφαλής,έχω αραιώσει τις επισκέψεις μου στο κομμωτήριο.Μπορώ όμως να βεβαιώσω κάθε καλόπιστο-και να επικαλεστώ και τη μαρτυρία του πλήθους-πως η επίσκεψη στο κομμωτήριο είναι για τη συντριπτική πλειοψηφία απείρως πιό ευχάριστη από την επίσκεψη στο γιατρό.

Το κομμωτήριο είναι ένας χώρος ευχάριστος,καθαρός,απτόμενος της σωματικής υγιεινής,πλήρης ωραίων αρωμάτων και γοητευτικών παρουσιών.Το τελευταίο-δηλ.οι ωραίες παρουσίες-ελλείπουν ίσως από τα παραδοσιακά μπαρμπέρικα,αλλά η έλλειψη υποκαθίσταται από πλήρεις κοινωνικο-αθλητικο-φιλοσοφικο-αυτοκινητο-γκομενικο-και λοιπές αναλύσεις,από τις οποίες κάθε άντρας βγαίνει σοφότερος.

Τί έχει να αντιπαραθέσει ο χώρος αναμονής του ιατρείου απέναντι σ'αυτή την ευωχία? Σκυθρωπά πρόσωπα,ηλικιωμένων κατά κανόνα,ασθενών ή κατά φαντασίαν ασθενών,κοπανατζήδων που ήρθαν για αναρρωτική και ένα σωρό άλλων αναξιοπαθούντων.

Προτιμώ χίλιες φορές το κομμωτήριο (και οι καταναλωτές-πολίτες το ίδιο)!

Είναι-απλούστατα-πιο ευχάριστο μαγαζί!

δ)Ακούω θόρυβο από τη γαλαρία:"μαγαζί" το ιατρείο? Ο "ιερός χώρος εξασκήσεως της τέχνης του Ιπποκράτου"? Τί ιερόσυλη αποστροφή!

Ας είμαστε-ας προσπαθήσουμε τουλάχιστον-ειλικρινείς.Μια δουλειά κάνουμε όπως όλοι.Με σημαντική κοινωνική αναφορά ίσως,αλλά κάθε δουλειά έχει το δικό της κοινωνικό αντίκρυσμα.Το γεγονός πως η δουλειά μας απαιτεί 6-ετείς σπουδές και 5-ετή (κατά μέσο όρο) εξειδίκευση,την καθιστά δύσκολη αλλά και δαπανηρή ως επένδυση.Υπήρξε όμως προσωπική μας επιλογή και οι προυποθέσεις της μας ήταν από πριν γνωστές.Το γεγονός επίσης πως,την ίδια μ'εμάς επιλογή είχαν και χιλιάδες άλλοι συνάνθρωποί μας,είχε σαν αποτέλεσμα σήμερα,οι γιατροί στην Ελλάδα να είναι μάλλον περισσότεροι απο τους κομμωτές.

Είναι λοιπόν αδήριτος νόμος της αγοράς,όπου υπάρχει υπερπροσφορά υπηρεσιών να μειώνεται το κόστος παροχής τους.Δε φταίνε τα κομμωτήρια γι'αυτό!

Τί κάνουμε τώρα? ("τι να κάνουμε" που θα'λεγε κι ο Λένιν)?

Μάλλον τίποτε.Θα υποστούμε τις συνέπειες του υπερπληθυσμού μας και της κατάρρευσης του συστήματος ασφαλιστικής περίθαλψης/ιατρικής επιδότησης.Θλιβερό μεν,αλλά για τους ασφαλισμένους τραγικό!Εμείς χάνουμε εισόδημα,εκείνοι χάνουν το γιατρό τους!

Τουλάχιστον,μπορούμε να πάμε για κούρεμα!

28/1/2012

6 comments:

  1. Θα συμφωνήσω οτι η επίσκεψη σε κομμωτήριο είναι πολύ πιο ευχάριστη απ την επίσκεψη σε γιατρό(άλλωστε το 1ο σε καλλωπίζει ενώ στο 2οφοβάσαι τι θα ακούσεις),αλλά διαφωώ ως προς το οτι υπάρχουν περισσότεροι γιστροί από κομμωτές(κάθε ημιαγράμματη σχετικώς ευειδής τσούπρα δηλώνει "κομμώτρια" μετά τα 18),και ως εκ τούτου η αμοιβή του γιατρού πρέπει να υπολείπεται της κομμώτριας.Οχι γιατί είμαι γιατρός,όσο λόγω του απείρως μεγαλύτερου κόπου που απαιτείται για να είσαι σε θέση να προσφέρεις ιατρ.υπηρεσίες όσο και λόγω της απείρως μεγαλ'υτερης ευθύνης.Άλλως,ας έχουν τις ίδιες απαιτήσεις ευθύνης από τους γιατρούς τους και τις ίδιες απαιτήσεις κατάρτισης...

    ReplyDelete
  2. Αγαπητέ square,ευχαριστώ για το σχόλιο.Συμφωνώ,τόσο ως προς το δυσκολότερο του ιατρικού επαγγέλματος (από άποψη κόπου και χρήματος που απαιτείται για να γίνει κανείς γιατρός),όσο και ως προς το βάρος της ευθύνης του γιατρού σε σχέση με του κομμωτή.
    Ωστόσο,το κρίσιμο ερώτημα είναι το εξής:επιθυμεί η κοινωνία να ανταμοίβει με μπόνους την ιατρική ιδιότητα,λόγω όλων αυτών των χαρακτηριστικών της?
    Εάν ναι,τότε δέχομαι να επιδοτούμαστε οι ιατροί από το κράτος.
    Εάν όχι,τότε θα πρέπει να αφήσουμε την αγορά (δηλαδή την κατεξοχήν έκφραση των προτιμήσεων της κοινωνίας)να αποφασίζει ποιόν απ'τους δυο χώρους (ιατρείο ή κομμωτήριο) θα ανταμοίβει περισσότερο!

    ReplyDelete
  3. Αγαπητε συναδελφε,ξεκινωντας απο το κυριο ζητημα οπως λες,η κοινωνια απο καταβολης κοσμου, εχει αποτιμησει το εργο του γιατρου ως το ανωτερο ολων..."την υγεια μας να εχουμε και ολα τα αλλα γινονται" ή "πανω απ΄ ολα η υγεια"και καθε καλη ευχη "στην υγεια σας" προοριζεται!Εχει και αλλα σχετικα,ας μην μακρυγορησω επ΄αυτου.

    Αρα το πολυτιμοτερο αγαθο ολων ειναι η υγεια και οχι οι ..τριχες!Ασε που οταν υπαρχει υγεια, οι τριχες πορευονται απο μονες τους καλως!

    Και γιατι να αφησω την κοινωνια να αποτιμησει στην ελευθερη αγορα τον κοπο των σπουδων μου και ο,τι ακολουθει μετα?

    Αν κατα την γνωμη σου ,ο κοσμος εκτιμα περισσοτερο τον καλλωπισμο του τριχωτου της κεφαλης-που στις μερες μας ειναι πολυτελεια-γιατι δινει φακελλακι στον γιατρο και στην συμπαθη ,κατα τα αλλα ταξη κομμωτων δωρο Χριστουγεννων & Πασχα?

    Δικαιολογειται λοιπον ,αφου η κοινωνια μας θεωρει χρησιμοτατους ,η επιδοτηση των 10ε?Φυσικα ο καθενας μπορει να αποτιμα το εργο του οπως θελει!Αλλα μεχρις ενος σημειου!Τι σας λενε οι ασθενεις σας για το 10ε?συμφωνουν?Εχω εικονα αποστροφης οταν το συζητουν μαζι μου!

    Οταν η προτεραιοτητα ομως ειναι οι τριχες και η υγεια μονον στο παρα πεντε,η κοινωνια αυτη πασχει απο ανιατη ασθενεια!

    Και οταν εμεις οι ιδιοι δεχομαστε τετοια αποτιμηση ,ειμαστε αξιοι της μοιρας που αλλοι ορισαν και οχι εμεις...Μην γινουμε ομως και οι μοιραιοι του Βαρναλη!Οχι αλλο καρβουνο!

    ReplyDelete
  4. Συνάδελφε Γ.Ε.
    Ακόμη κι αν,για την οικονομία της συζήτησης,συμφωνούσα μαζί σου απολύτως,η κοινωνία δυστυχώς για μας,μάλλον διαφωνεί.
    Αλλιώς,οι "εξανιστάμενοι" για το 10ευρω ασθενείς μας,θα έσπευδαν να ακυρώσουν εμπράκτως την "αδικία" συμπληρώνοντας ό'τι νομίζουν "δίκαιο" από την τσέπη τους...
    Το επιχείρημα περί "φακελλακίου",όχι απλά δε δικαιώνει το ρόλο μας,αλλά εξηγεί και την κοινωνική του απαξίωση...
    Είναι,τέλος σαφές πως τη δουλειά σου την αποτιμάς όταν καλείσαι να την ασκήσεις με ιδιωτικούς όρους.Οταν επιλέγεις να χρησιμοποιήσεις τις δομές του κράτους και του ΕΟΠΥΥ,αποδέχεσαι και το αντίστοιχο αντίτιμο.Κάθε επιλογή είναι σεβαστή!

    ReplyDelete
  5. Ελπιζω ,να καταλαβαινετε οτι η αναφορα στο "φακελακι" δεν εγινε ως επιχειρημα (και ουτε το επικροττω)απλα ηθελα να αναδειξω μεχρις ποιου σημειου θεωρουν οι πολιτες σημαντικη την υγεια για να προβαινουν σε τετοια πρακτικη.

    Οταν χρησιμοποιεις δε τις δομες του κρατους,το κρατος και οι δομες του αποτιμουν τον ρολο μας και οχι η κοινωνια η ιδια!Αυτο το ιδιο κρατος που εκτιμα οτι μπορει να κοβει μισθους και συνταξεις,να βαζει χαρατσια κ.λ.π

    Και το κρατος δεν ειναι απροσωπο,εχει ανθρωπους που παιρνουν τις αποφασεις για μας!Το ζητουμενο ειναι νομιζω να μπορει να αντεξει ο καθενας τις επιλογες του...

    ReplyDelete
  6. Αγαπητέ Γ.Ε,οι τελευταίες σου επισημάνσεις με βρίσκουν απόλυτα σύμφωνο.Η διασύνδεση με το κράτος(βλ.ασφαλιστικούς φορείς)είναι ένας διαρκής πειρασμός για τον ελεύθερο επαγγελματία γιατρό.Ολοι ονειρευόμαστε την επαγγελματική μας αυτονομία,αλλά-φευ-η πραγματικότητα είναι αρκούντως περίπλοκη.
    Σ'ευχαριστώ για τα ουσιαστικά σου σχόλια!

    ReplyDelete