Total Pageviews

Tuesday, October 30, 2012

Το πνεύμα του Wankel

 Η είδηση  σκόρπισε απογοήτευση στους λάτρεις της μηχανολογίας: η Mazda, ο μοναδικός κατασκευαστής που συνέχιζε- σε πείσμα όλων- την εξέλιξη του κινητήρα Wankel, σταματά την παραγωγή του!

Ο Felix_Wankel ήταν ένας ιδιοφυής Γερμανός μηχανολόγος που το 1957 παρουσίασε τον ομώνυμο κινητήρα,μια εναλλακτική πρόταση στο γνωστό κινητήρα Otto που αποτελεί τη βάση των αυτοκινήτων και μοτοσικλετών.
Μέχρι τότε,γνωρίζαμε τις τέσσερις φάσεις λειτουργίας του κινητήρα Otto: εισαγωγή-συμπίεση-εκτόνωση-εξαγωγή. Η παραγόμενη ενέργεια από την εκτόνωση του μίγματος αέρα/βενζίνης,μεταφέρεται μέσω των πιστονιών στους διωστήρες (μπιέλες) και από εκεί,μέσω του στροφαλοφόρου άξονα η γραμμική κίνηση των πιστονιών μετατρέπεται σε κυκλική για να περιστρέψει τους τροχούς.
Ο κινητήρας Wankel όλα αυτά τα πραγματοποιεί ταυτόχρονα μέσα στον ίδιο θάλαμο καύσης!
Η αρχή λειτουργίας του και ένα έξοχο σχέδιο φαίνονται εδώ

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/Wankel_Cycle_anim_en.gif

Τα πλεονεκτήματα του Wankel έναντι του Otto,είναι το μικρό μέγεθος θαλάμου καύσης που συνεπάγεται περιορισμό διαστάσεων και βάρους,η υψηλή θερμοδυναμική απόδοση (ισχύς) και τα χαμηλά επίπεδα θορύβου.
Τα μειονεκτήματα,η ανάγκη για λειτουργία σε υψηλές στροφές που συνεπάγεται αυξημένη κατανάλωση καυσίμου, η έλλειψη ροπής και η ανεπαρκής στεγανότητα των κενών διαστημάτων μεταξύ ρότορα/στάτορα που είχε ως συνέπεια την απώλεια καυσίμου/λιπαντικού και τη μειωμένη αξιοπιστία.

Από όσες εταιρείες πειραματίστηκαν με τη μαζική παραγωγή του Wankel (NSU,Mercedes,Mazda), μόνο η Mazda κατάφερε με επιμονή και τυπικά Ιαπωνικό πείσμα να τον εξελίξει σε βαθμό εξάλειψης των βασικότερων μειονεκτημάτων του.Η έλλειψη ροπής αντιμετωπίστηκε με προσθήκη υπερσυμπιεστή (turbo) ενώ, ο περιστροφικός κινητήρας Renesis που κινούσε το τελευταίο RX-8, είχε εξαιρετική στεγανότητα και αξιοπιστία.
Έμεινε όμως,ως Αχίλλειος πτέρνα,η υψηλή κατανάλωση.Το στοιχείο αυτό,σε μια εποχή αυξημένης οικολογικής ευαισθησίας των αυτοκινητοβιομηχανιών,έμελλε να αποδειχθεί καθοριστικό και να οδηγήσει στην-προσωρινή-διακοπή παραγωγής του.

Τί είναι αυτό που με κάνει να υποστηρίζω πως η διακοπή θα είναι προσωρινή?
Σε τεχνολογικό επίπεδο,οι πειραματισμοί της Mazda με εναλλακτικά καύσιμα (και υδρογόνο) με τον περιστροφικό κινητήρα,αλλά και οι πειραματικές εφαρμογές του στην υβριδική
αυτοκίνηση.

Σε επίπεδο ψυχολογικό,το πείσμα των Γιαπωνέζων και η άρνησή τους να αποδεχτούν την ήττα,σε συνδυασμό με την αγάπη τους προς τις τεχνολογικές προκλήσεις.

Σε επίπεδο συμβολισμών, η ελπίδα πως τεχνολογία και ρομαντισμός είναι δυνατόν να συνυπάρξουν.
Σε έναν κόσμο ομοιομορφίας,ο δρόμος της Mazda δεν είναι ο δρόμος του μοναχικού καβαλάρη.Δεν είναι κάποιου είδους ιδιοτροπία αυτή που την ωθεί να επενδύει εκατομμύρια γιεν στην εξέλιξη ενός project που οι υπόλοιποι έχουν απορρίψει.Είναι-νομίζω-η πίστη πως η υπέρβαση των προκλήσεων είναι το πραγματικό γνώρισμα της δημιουργικής αντίληψης.
Οι περισσότεροι άνθρωποι,πιστεύουν πως όσοι ασχολούνται με τη μηχανολογία,στερούνται ενδεχομένως ποιητικής οπτικής της ζωής.Όμως μαζί με τα μαθηματικά είναι αναγκαία η δημιουργική φαντασία για να απαντηθούν τα προσωρινά αδιέξοδα.Τα μηχανολογικά επιτεύγματα,προϋποθέτουν κάτι που μόνο στη σφαίρα της ποιητικής ανάγεται: την οραματική σύλληψη του ανθρώπου-δημιουργού!

Κι ένα απ΄τα χαρακτηριστικά του επινοητή (innovator) είναι πως βλέπει λύσεις εκεί που κανείς άλλος δε διανοείται,ακολουθεί πορείες που κανείς άλλος δεν έχει φανταστεί,είναι κατά κανόνα καταδικασμένος στη μοναξιά της δημιουργίας!
Το μοναχικό δρόμο,χρειάζεται γενναιότητα για να τον διαβείς.
Αλλά,όπως γράφει κάπου ο Borges "τί σημασία έχει η δική μας δειλία,όταν υπάρχει έστω ένας γενναίος"?

Η Mazda,θέλει δε θέλει, βαδίζει το δρόμο των γενναίων!
Υποχρεωτικά, είμαστε μαζί της!

30/10/2012




1 comment:

  1. http://www.autoblog.gr/2012/09/02/moscow-motor-show-mazda-commits-to-rotary/

    ReplyDelete